Diary of a senior high

Deze week heb ik een klein dagboekje bijgehouden van mijn schoolweek, met bijpassende foto’s. Enjoy.

Dag 1:

wpid-wp-1441455968379.jpeg

Emotie: blijheid, want k heb leuke vrienden. Uiterlijk: zweet op mijn voorhoofd, haar in de krul van vochtigheid en blote schouders. Lang leve de zomer.

Hoe mijn eerste dag op school was? Hot hot hot. Dan heb ik het niet over de mensen, maar over het weer. Mijn klasgenoten waren meer zweet zweet zweet. Het was leuk iedereen weer te zien, maar met 65 mensen in een lokaal gepropt te zijn was misschien iets overdreven. Het budget voor de introductiedag was ingekort, zodat het bedrag opgespaard kon worden om later dit jaar iets leuks te doen met heel VWO 6. Waar we vorig jaar nog keuze hadden uit een assortiment van eierkoeken, broodjes, beleg, krentenbollen en fruit, bleven alleen de krentenbollen en het fruit over. Wel werden de bastognekoekjes en stroopwafels toegevoegd aan de eettafel. We gaan de gezonde kant op met deze school.
Het gesprek van de dag was natuurlijk de nieuwe roosters en klassen. Alles is weer door elkaar gegooid, dat een grote verwarring veroorzaakte. Ik heb maar twee lessen met mijn basisklas, wat ik helemaal prima vind, zeker omdat ik wel van variatie in klassen houd. Ik zit bij vriendinnen die ik twee jaar lang nauwelijks binnen een klaslokaal heb gezien, dus dat is heel gezellig.

Dag 2:

wpid-wp-1441456432490.jpeg

Emotie: nog steeds blijheid, hoewel de lach zichzelf enigszins heeft geminimaliseerd. Uiterlijk: Ik heb mijn nieuwe favoriete shirt aan om het schooljaar mee te beginnen. That counts for something.

Hoe mijn tweede dag op school was? Nutteloos, om het zo eens samen te vatten. Ik had in totaal vier lessen, waarvan twee uur geschiedenis, een uur tekenen en als laatste ckv. Dit laatste is niet algeheel onbekend in de categorie ‘nutteloos’, zeker niet als er een nieuwe opdracht uitgelegd wordt. Met nog twintig minuten op de klok werd besloten dat de les ten einde liep en werd het mobieltje het middelpunt van de aandacht. Kopieer en plak dit voor de rest van de lessen van vandaag, en zo ben je klaar met mijn dag te beschrijven.
Toch heb ik een prima dag gehad, veel gelachen en gepraat met vriendinnen die ik de hele vakantie uit het oog ben verloren. Bij geschiedenis, mijn favoriete praatuurtje, was het als vanouds. Na drie minuten klonk er al een gegniffel op uit de rechterhoek achter in de klas, waar mijn vriendin en ik weer een onzinnig onderwerp bespraken. Dezelfde onderwerpen werden besproken in de tekenenklas, waar het enige verschil is dat de lerares ook meedoet met de hele klas. Klein detail is dat de klas bestaat uit acht mensen en de lerares geen blad voor de mond neemt. Om een tip van de sluier op te ligten: we probeerden onze docente voor te stellen met botox. Laat ik het daarbij houden.

Dag 3:

wpid-wp-1441457059257.jpeg

Emotie: het lachen is me vergaan. Uiterlijk: puinhoop.

Hoe mijn derde dag op school was? Laat ik dit beantwoorden met een andere vraag: wanneer begint de vakantie weer? Twee tussenuren hebben voor gym (een blokuur tijdens het zevende en achtste uur) is geen pretje. Zeker niet als de agenda akelig leeg is -niet dat ik daarover klaag- en deze uren dus alleen maar tot verveling en rusteloosheid konden leiden.
Hier moet ik aan toevoegen dat de daarop volgende gymlessen in de top tien ‘meest onactieve lessen ooit’ komen staan. Iedereen moest nog even wennen aan het fenomeen ‘sporten’. Ballen werden in buiken geschopt in plaats van over het volleynet gegooid, er werden teaparties gehouden in plaats van voetbalpartijtjes en softbal… Was vrijwel niet aanwezig. En dat twee uur lang.
Ik ben wel weer een beetje klaar met school. Dat begint goed.

Dag 4:

wpid-wp-1441457333448.jpeg

Emotie: er kan geen lachje meer van af. Uiterlijk: a hot mess. Lang leve de regen, lang leve de zomer

Hoe mijn vierde dag op school was? Kort, maar zinnig. Ja, het was mijn eerste fatsoenlijke dag van dit jaar, met zinnige lessen en zinnige leraren.
Eigenlijk stopt het daar ook. Er gebeurde helemaal niks. Behalve een enorme regenbui die mij trof op de heen én terugweg naar school. Het lijkt wel alsof de zomer is gestopt samen met de vakantie, en de herfst meteen voor de deur stond.

Ik heb huiswerk.

Wanneer begon het weekend?

Dag 5:

wpid-wp-1441458354878.jpeg

Emotie: de blijheid is terug, maar nu in de vorm van opluchting. Onderuitgezakt in mijn stoel gooi ik met mijn laatste krachten de armen in de lucht. Dramaqueen dat ik ben. Uiterlijk: mijn haar zag er mooi uit, maar dat is niet te zien op de foto. Helaas.

Hoe mijn vijfde dag op school was? Nog korter! Met maar drie lessen en vier uur was dit een goed einde van de schoolweek. Qua uren dan. De lessen waren nog iets te veeleisend voor mijn huidige niveau van concentratie. Waar bij biologie al allerlei termen door de klas werden geroepen, heb ik meerdere keren voor me uitgefluisterd: ‘I’m so lost.’ Vooral tijdens de keren wanneer mijn leraren riep ‘Dit is basisstof en ik verwacht dat jullie dit weten’, kreeg ik kleine paniekaanvallen. Dat wordt nog wat het komende jaar. Het moeilijkste hoofdstuk is yet to come, en ik raak al door de war bij de basis.
Op de een of andere manier zit ik nog steeds niet in ‘de flow’ van school. Misschien komt het doordat ik nog veel uitval heb. Volgende week begint mijn eerste echte schoolweek. We zullen zien.

En toen was het langverwachte weekend aangebroken, een heerlijke periode van vrijheid en een beetje huiswerk.
Bring it on.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: