Kindness

Vaak wordt er gezegd dat je een ander moet behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden. Vandaag kwam ik in zo’n typische situatie waar je een (voor sommigen vrij voor de hand) keuze moet maken.

De situatie was dat een jongen een briefje van vijftig euro verloor op weg naar zijn lokaal. Een briefje dwarrelde naar beneden toen de jongen met zijn vrienden de ruimte in glipten. Aangezien de gang op dat moment vrijwel leeg was, was de keuze aan mij: teruggeven of houden.

Misschien moet ik me ervoor schamen dat ik er zelfs over nagedacht heb om het geld in mijn eigen zak te steken. Het was per slot van rekening ook zijn eigen  schuld dat hij het verloor. Had hij het maar beter moeten opbergen, toch? Maar om te weten waar het geld vandaan komt, en toch zo egoïstisch optreden is niet iets voor mij.

De engel won het van de duivel, dus snelwandelde ik het desbetreffende klaslokaal binnen, bang dat ik de jongen uit het oog zou verliezen. Ik tikte hem op de schouder, waarna hij omdraaide en met een nieuwsgierige, verbaasde blik omkeek (die samen te vatten was in de afkorting ‘wtf’).
‘Is deze van jou?’ Ik zwaaide met het briefje voor zijn ogen.
Een korte pauze.
‘Eeh ja…!’ Hij griste het briefje uit mijn handen, en begon ongelovig te lachen.
Terwijl ik het lokaal weer uit liep op weg naar mijn eigen les, bedacht ik me of hij wel echt de jongen was waartoe het briefje behoorde. Misschien was het wel heel iemand anders, en had ik hem zomaar een vijftig euro in de hand gestopt. Wel wist ik dat de (echte) eigenaar van het geld zich in dat klaslokaal moest bevinden, dus uiteindelijk zou het, als ik de verkeerde eigenaar inderdaad had toegsproken, toch goedkomen. Ik was in ieder geval close enough, en voelde me even de goedheid zelve.

Helaas had de jongen er niet aangedacht om even dankjewel te zeggen, dus geef ik mezelf maar een klopje op de rug.
Goed gedaan meid.

Leave a Reply

