On the work floor

Sinds 3 weeken ben ik werkzaam in een magazijn op Ekkersrijt. Twee keer per week kan ik een ‘Direct-Lamp.NL’-pen en een schuifmes in m’n kontzak steken om ze dan vervolgens kwijt te raken.

In principe moet ik gewoon orders picken of orders inpakken. Allebei de taken hebben voor- en nadelen. Aangezien ik er nogal veel over te vertellen heb, ga ik het in delen doen. Vandaag: orders picken.

Bij orders picken kan je in je eentje het magazijn rondstruinen langs de rijen met lampen, stekkers en andere elektronische snufjes. Er zit gelukkig een logica in de opbouw van het magazijn, zodat je met geluk toch nog de goede order vindt: je hebt 12 stellages (A t/m L), waarbinnen je weer 13 kasten hebt (A t/m M). Binnen een kast kun je ook nog weer de hoogte (0 t/m 5) en de breedte (1 t/m 8) in. Klinkt simpel, toch?

Als alles ook echt op de plek lag zoals het aangegeven staat, wel ja. Stel: je moet naar K-G-04-06. Om te beginnen heb je al meteen pech -ik dan tenminste-, want de vierde rij is buiten handbereik, tenzij je als een aap de kasten in klimt. Eenzaam de kar achterlatend, loop je weer terug naar het midden van de rij waar een trap staat gelokaliseerd. Deze sleur je weer mee terug naar de desbetreffende plek, bonk je hem neer en klautert omhoog. Op dit moment word je geconfronteerd met het feit dat er niet één product op je ligt te wachten, maar minstens tien verschillende. Met een briefje in de hand waar de volledige code van het product EN de ordercode opstaat ga je zo alle doosjes langs. Als je dan uiteindelijk het juiste lampje gevonden hebt (dat vaak gepaard gaat met een triomfante innerlijke brul), spring je naar beneden, berg je de trap op, vink je de order af, en dan pas ga je op weg naar de volgende plek.
En dat was één pick.

Dan heb je ook nog de scenario’s waar het product dus niet op de plek ligt. Na tien minuten naar een ruimte van een vierkante meter te hebben getuurd, ga je met een beklemmend gevoel naar ‘de Polen’. Ja, doordeweeks werken er grotendeels Polen in het magazijn, allen met een erg uniek karakter. Zo heb je bijvoorbeeld ene ‘Piotr’ (meer Pools kan het niet zijn). Wanneer een product onvindbaar is, gaat dat dan ongeveer zo:
‘I can’t find this order’
-‘Ok, I help you’.
*kijkt drie seconden in het rek en pakt gelijk wat ik moest hebben*

Soms is het product ook echt niet te vinden. Het gevoel van zelfvoldoening is dan natuurlijk des te groter.

Als laatste heb je de momenten dat je geroepen wordt, omdat de orders die je gepickt heb, niet in het goede aantal waren of niet het goede product. Dat gaat dan ongeveer zo:
-‘ANNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE’
*Ik kom geschrokken aangelopen*
– ‘This product you need twenty, you picked fifteen.’
Gedwee loop ik dan weer terug naar de locatie en begint het hele proces van de order picken weer opnieuw.

Maar toen kreeg ik promotie en mocht ik orders inpakken. Daarover volgende keer meer.

Leave a Reply

