What I want

De vragen die de laatste tijd op me af worden gevuurd door vooral onbekende personen zijn vaak in dezelfde trend: Wat wil je na je middelbare school carrière gaan doen?

Mijn vaste antwoord is dan altijd direct ‘Nederlandse taal en cultuur’ met een kleine toevoeging genaamd ‘Radboud Universiteit Nijmegen’. Een reactie die ik al sinds halverwege mijn vierde jaar op het Eckart-college bij me draag. Toch, nu de definitieve keuze als een sneltrein op me af komt razen, begint die gedachte een beetje te vervormen. Het is net als een ijsje: het is perfect en mooi om op te eten, maar laat je het even zitten, dan zullen de buitenkanten eraf smelten. Zo is het nu ook met mijn studiekeuze. Wanneer ik het idee in mijn hoofd had, kon ik niet meer voldaan zijn. Eindelijk een toekomstplan, eindelijk een bestemming waar ik me in kan vinden. Maar nu ik steeds dichter bij de keuze kom, begint de buitenkant te verbrokkelen, en begin ik meer vragen te stellen over de keuze.

Om te beginnen ben ik nog maar één keer op de universiteit van Nijmegen geweest, en verder ligt het aantal andere bezochte bestemmingen vrij laag. Is dit dan wel genoeg om uit te concluderen wat ik wil doen en waar ik heen wil gaan?
De eerste meeloopdag is gepland. Maar stel dat ik het niet leuk vind? Valt mijn vaste antwoord in duigen, en zal ik mijn toekomst in een heel andere richting moeten zoeken?

wpid-wp-1445704808595.jpeg

En ben ik eigenlijk wel geschikt voor de studie? Sinds jaar en dag ben ik bezig met Nederlands. Niet per se met het analyseren van de taal, maar meer met het spelen ervan. Eigenlijk pas sinds de vierde is de studierichting in beeld gekomen, mede door een lerares die mijn enthousiasme opwekte en verrassend goede punten voor de verschillende onderdelen van de taal. Maar is dit wel genoeg om de universiteit door te komen? Natuurlijk moet ik veel boeken lezen, en zal ik vakken krijgen die ik wat minder leuk vind. Aan de andere kant, alle studierichtingen hebben negatieve punten. Maar zullen deze in meer of mindere mate zijn?

Als laatste twijfel ik over de mate van creativiteit die ik kwijt kan in de taal. Creativiteit is altijd een belangrijk onderwerp in mijn leven geweest. Dit hoeft zich niet altijd te uiten in een tekening of een film, maar kan ook te maken hebben met het ‘out of the box’ denken. Kan ik dit koppelen aan Nederlands, of moet ik deze twee dingen juist weer scheiden? Moet ik mijn verdere loopbaan betitelen als ‘creatief’, of moet ik het werken met mijn handen alleen als hobby beschouwen?

wpid-wp-1445705290624.jpeg

Een hoop vragen, weinig antwoorden. Antwoorden die ik deze keer alleen kan vinden in het doen, en niet in het denken. Een gok is het altijd, hoe leuk je iets ook vindt. Is het niet de studie, dan kan de omgeving weer tegenzitten. Op zoek naar de ultieme balans, dat is mijn doel. De eerste stappen die ik naar dat doel ga zetten is door me aan te melden voor een universiteit. Over ongeveer 200 dagen zal ik de gok bevestigd zien worden met een mailtje van studielink. Maar dat duurt nog even. Nog heel even.

Leave a Reply

